تبلیغات
محب الحجه - فلسفه حجاب زن
 
محب الحجه
اَللّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ: خدایا اصلاح كن هر فسادى را از كار مسلمین
پنجشنبه 25 خرداد 1391

برای روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، توجه به مطالب ذیل لازم است:

۱- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینی

براساس فرهنگ اسلامی، انسان موجودی است که برای رسیدن به کمال و معنویت خلق گردیده است. اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسی و توجه به هر یک از آن ها در حد نیاز طبیعی، سبب شکوفایی همه استعدادهایی انسان شده و او را به سوی کمال سوق داده است.پوشش مناسب برای زن و مرد عامل مهمی در تعدیل و تنظیم این غریزه است.

۲- توجه به ساختار فیزیولوژی انسان

نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطهای مستقیم با تفاوتهای جسمی و روحی زن و مرد دارد در تحقیقات علمی در مورد فیزیولوژی و نیز روان شناسی زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرک های چشمی شهوت انگیز حساس ترند و چون تاثیر حس بینایی زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعی قادر به دیدن است، از سوی دیگر ترشح هورمون ها در مرد صورتی یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتی گسترده تحت تاثیر محرکهای شهوانی قرار میگیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرکهای حسی پاسخ میدهند. حس لامسه بروز زیادی ندارد و فعالیتش محدود به تماس نزدیک است. از این گذشته چون هورمونهای جنسی زن به صورت دورهای ترشح می شوند و بطور متفاوت عمل می کنند، تاثیر محرکهای شهوانی بر زن صورتی بسیار محدود است و نسبت به مردان بسیار کمتر است.

با توجه به مطالب فوق میتوان گفت: حجاب در اسلام از یک مسئله کلی و اساسی ریشه گرفته است اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی (چه بصری، چه لمسی چه نوع دیگر) به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع برای کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربی که حضور در جامعه را با لذت جویی جنسی به هم میآمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسی را به هم می ریزد. اسلام قائل به تفکیک میان این دو محیط است و برای تامین این هدف، پوشش و حجاب را توصیه نموده است زیرا بی بند و باری در پوشش به معنای عدم ظابطه در تحریک غریزه و عدم محرومیت در رابطه جنسی است که آثار شوم آن برکسی پوشیده نیست.

۳- آثار و فواید رعایت حجاب پوشش دینی

بهداشت روانی اجتماع و کاهش هیجانها و التهاب جنسی که سبب کاهش عطش سیری ناپذیری شهوات است.

تحکیم روابط خانوادگی و برقراری صمیمیت کامل زوجین. با رواج بی حجابی و جلوگری زن، جوانان مجرد ازدواج را نوعی محدودیت و پایان آزادیهای جنسی خود تلقی می کنند و افراد متاهل هر روز در مقایسهای خطرناک میان آن چه دارند و ندارند قرار میگیرند. این مقایسهها، هوس را دامن زده و ریشهی زندگی را میسوزاند.

استواری اجتماعی و استیفای نیروی کار و فعالیت: دختر و پسری که در محیط کار و دانشگاه تحریک شهوانی شوند از تمرکز و کارآیی آنها کاسته می شود و حکومت شهوت بر اجتماع سبب هدر رفتن نیروی فکری و کاری است.

بالا رفتن ارزش و قیمت زن و جبران ضعف جسمانی او:

حیا، عفاف و حجاب زن میتواند در نقش عاطفی او و تاثیرگذاری بر مرد موثر باشد، لباس زن سبب تقویت تخیل و عشق در مرد است و حریم نگه داشتن یکی از وسایل مرموز برای حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد است.

اسلام حجاب را برای محدودیت و حبس زن نیاورده، بلکه برای مصونیت او توصیه کرده است، زیرا اسلام راضی به حبس، رکود و سرکوبی استعدادهای زن نیست، بلکه با رعایت عفاف و حفظ حریم، اجازه حضور زن در اجتماع داده اما از سوء استفاده شهوانی و تجاری منع کرده است.

در واقع حجاب موجب محدودیت، مردان هرزه می باشد که درصدد کام جوییهای آزاد و بی حد و حصر هستند و مصونیت زنان از دست این گروه از مردان منظور است، علاوه بر مطالب فوق استاد مطهری در بیان اینکه چرا حجاب به زنان اختصاص یافته میگوید: اما علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است از نظر تصاحب قلب ها و دل ها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنان که از نظر تصاحب جسم و تن ، زن شکار است و مرد شکارچی، میل زن به خودآرایی از حس شکارچیگری او ناشی می شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباس های بدننما و آرایش های تحریک کننده به کار برند، این زن است که به حکم طبیعت خاص خود میخواهد دلبری کند و مرد را دل باخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین انحراف تبرج و برهنگی، از انحراف های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است. به عبارت دیگر: جاذبه و کشش جنسی و زیبایی خاص زنانه و تحریک پذیری جنس مردانه، یکی از علتهای این حکم است توصیه و دستور الهی به پوشش و حجاب برای زنان، به منظور ایجاد محدودیت و محرومیت و چیزهایی از این قبیل که تنها فریب شیطانیاند نمیباشد، بلکه در واقع برای آگاهی دادن به گوهر ارزشمند در وجود زنان است که باید از آن مراقبت شده حفظ شود و به تاراج نرود. این کاملاً معقول است که هر چیزی ارزشمندتر باشد، مراقبت و محافظت بیشتری را میطلبد تا از دست راهزنان در امان باشد و به شکل یک ابزار برای مطامع سود پرستان در نیاید.


سخن آخر؛

……..ای زن مسلمان

واینک که باورکردی که جز خدای یگانه معبود دیگری نیست نه تنها تمام قدرتها را نفی کرده ای، بلکه روانت را به او جهای برتر به آنجایی که پیوسته چیزی در وجود آدمی، درجستجویش سرگردان است، یعنی به سوی خدا پیوند داده ای. و حال که اسلام را به مثابه یک دین ویک ایدئولوژی پذیرفتی، حجاب را نیز بپذیر، و در زیر پوشش حیا خودت را دوباره بساز و حیاتی دیگر یاب. آری حجابت که اینک خود یک اسلام مجسم است، ترا به صدراسلام، به آغازش، که چون چشمه ای از نور، یکباره از بطن شب سهمگینی که برجهان سایه افکنده بود، جوشید و ترا به سحر رهایی بخش اسلام بشارت می دهد ….

حجابت اسلحه است، پایگاه نبردی است برضد ستمگران،

و حجاب یعنی مدیریت رفتار دیگران.

حرم ستر و عفاف است حرمی است که نه نتها ویژگیهای جسمی تو را بلکه گوهر آسمانی زن بودنت را، آن گوهری که به تو ظرفیت مادر بودن، خواهر بودن، معشوق همسر بودن می بخشد، آن گوهری که ستودنی ترین ارزشها در کنارش معنی و هستی پیدا می کنند…

درحریم خود نگه می دارد و آنرا وسعت کمال می بخشد.

_______________________________________________________

منابع و مآخذ:

۱- واحد تحقیقات موسسه فرهنگی قدر و ولایت حکایت کشف حجاب ۱۳۷۳ .

۲- بنفشه حجازی به زیر مقنعه نشر علم -۱۳۷۶ .

۳- محمد رضا امین زاده جایگاه اخص وممتاز زن سازمان تبلیغات اسلامی -۱۳۷۳ .

۴- فاصله صفری الگوی اجتماعی پایگاه ونقش زن مسلمان در جامعه اسلامی سازمان تبلیغاتاسلامی -۱۳۷۴ .

۵- شهید مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در سلام ، قم : صدرا ، ۱۳۵۷ .

۶-حجت الاسلام قربانی- حجاب و آزادی- سازمان تبلیغات اسلامی.



نوع مطلب : حجاب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif