تبلیغات
محب الحجه - آیه جلباب
 
محب الحجه
اَللّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ: خدایا اصلاح كن هر فسادى را از كار مسلمین
پنجشنبه 25 خرداد 1391

آیه دیگری که در مورد پوشش نازل شده است آیه جلباب است که مناسب است در اینجا مورد بحث قرار گیرد:

یا ایها النبی قل لا زواجک بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین و کان الله غفوراً رحیماً.

ای پیامبر! به زنان و دخترانت و زنان مومنان بگو جلبابهای خود را نزدیک سازند این عمل برای شناخته شدن بهتر است. بنابراین مورد اذیت قرار نخواهد گرفت و خداوند بخشنده و مهربان است.

لازم است برای روشن شدن آیه ابتدائاً ببینیم جلباب چیست؟ و ثانیاً نزدیک ساختن جلباب چه معنایی دارد و سپس علت اینکه چرا جلباب موجب معروفیت میگردد بررسی شود.

جلباب چیست؟

«آلوسی» در تفسیر روح المعانی برای جلباب شش معنا نقل می کند:

لباسی که از سرتا پا را بپوشاند.


مقنعه

ملحفه یا شمدی که روی لباس از شانه می انداختند.

هر لباسی که زنان روی لباسهای خود بپوشند.

هر پوششی مثل کساء و غیره

لباسی بزرگتر از روسری و کوچکتر از ردا

مرحوم «طبرسی» در مجمع البیان می فرمایند:

الجلباب : خمار المراه الذی یغطی راسها و وجها اذا خرجت لحاجه.

جلباب روسری زنان است که سر و صورت را در هنگام خارج شدن از منزل می پوشانند.

« رینحرت دزی» مستشرق هلندی در کتاب « فرهنگ البسه مسلمانان» می گوید: « جلباب باید به معنای همان چادر بزرگی باشد که زنان شرقی هنگام بیرون شدن از خانه سر تا پای خود را در آن میپوشانند.»

« لسان العرب» میگوید:

الجلباب ثوبٌ اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المراه راسها و صدرها.

جلباب لباسی گشادتر از روسری و کوچکتر از عباست که زنان با آن سر و سینه خود را میپوشانند.

نزدیک کردن مقنعه چیست؟

در این آیه خداوند دستور می دهد که «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان مقنعه را نزدیک خود سازند. آیا نزدیک کردن مقنعه چه معنایی دارد؟

مرحوم «طبرسی» در مجمع البیان می فرمایند« یعنی جلابیب خود را بپوشند»

مرحوم «علامه طباطبایی» در تفسیرالمیزان می فرمایند: « با جلباب خود را بپوشانند»

سایر مفسرین نیز مشابه چنین تفسیری برای این قسمت از آیه ذکر کرده اند البته با یک تحلیل لغوی، معنا روشن می گردد.

یدنین از «دنو» می آید به معنای قرب و نزدیک کردن است.

در مقابل دور کردن. دور کردن هر چیزی مناسب با آن شی است مثلاً دور کردن دشمن یعنی فاصله انداختن بین دشمن و خود، دور کردن شک و ریب یعنی مطمئن شدن و آرامش گرفتن و دور کردن اخلاق زشت یعنی متخلق شدن به صفات نیک و نابود کردن اخلاق ناشایست، دور کردن لباس از خود یعنی کندن لباس، مقابل آن نزدیک کردن لباس به خود یعنی پوشیدن لباس.

اما چرا قرآن با لفظ نزدیک کردن آورده و با لفظ پوشیدن بکار نبرده است؟

شاید به علت این باشد که همانطوری که دور کردن لباس همراه با نوعی تنفر است. وقتی انسان در هنگام خستگی با حالتی انزجار آمیز لباسش را می کند میگویند لباسش را دور افکند با توجه به معنای مقابله، نزدیک کردن لباس همراه یا یک نوع قرابت وپیوند معنوی می باشد، یعنی جلباب را با علاقه بپوشید لذا همراه با نوعی محافظت و دقت پوشیده خواهد شد، نه مانند کسی که از سر مجبوری لباسی را به تن میکند.

* پوشیدن مقنعه زنان را متشخص می کند.

بعد از اینکه پوشیدن جلباب تشریع می گردد خداوند علت این حکم را چنین بیان می کند:

ذلک ادنی ان یعرفن

پوشیدن مقنعه برای شناخته شدن مناسبتر است.

« اگر زنان خود را بپوشند آدمهای لاابالی و فاسق می فهمند که این زن اهل ناپاکی نیست و دیگر امیدشان قطع می شود و مزاحمت نمی کنند. اما اگر زنان خود را یله ورها در مقابل چشمان هرزه قرار دهند الواط به طمع می افتند و آنان را دنبال میکنند.»

خداوند در آیه دیگری زنان پیامبر را مورد خطاب قرار میدهد که «عشوه گرانه سخن نگوئید که مبادا در بیماردلان طمعی افتد» در این آیه مورد بحث هم همان روح و پیام را دنبال می کند و میفرماید: « آنگونه خود را بپوشانید و آنسان از منزل بیرون آیید که سنگینی و وزانت موجب تشخص شما گردد و به پاکی و وقار شناخته شوید. و وقتی اینگونه در اجتماع وارد شدید چشم طماعان را کور میکنید. «فلایوذین» و نتیجهاش این می شود که کسی مزاحم شما نمی شود.



نوع مطلب : حجاب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif