تبلیغات
محب الحجه - زینتهای پنهان و آشکار
 
محب الحجه
اَللّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ: خدایا اصلاح كن هر فسادى را از كار مسلمین

« ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها» زینتهای خود را آشکار نکنند مگر زینتهایی که پیداست. در این قسمت از آیه خداوند به زنان حکم می کند که زینتهای خود را بپوشانند اما این حکم را در مورد زینتهای آشکار استثنا میکند، اما اینکه زینتهای پنهان چیست و آشکار آن کدام است احتیاج به تدبر و دقت بیشتری دارد.

زینت چیست؟

راغب میگوید: « زینت سه گونه است: ۱- زینت نفسانی مثل علم و اعتقادات نیک ۲- زینت بدنی مانند قوت و بلندی قامت ۳- زینت خارجی مثل مال و جاه « حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم» این زینت نفسانی است، « من حرم زینه الله» این زینت خارجی است.»

با بررسی در آیات قرآن و موارد استعمال این ماده، به دست میآید که زینت چیزی است که مایه زیبایی میگردد، حال این زیبایی حقیقی باشد یا ظاهری ، ذاتی باشد یا صفاتی، زیبایی طبیعی باشد یا زیبایی صنعتی.

و لکن الله حبب الیکم الایمان وزینه فی قلوبکم.

خداوند ایمان را برای شما محبوب گرداند و آن را زینت بخش قلبهای شما قرار داد.

ان الذین لا یومنون بالاخره زینا لهم اعمالهم

آنانکه ایمان به عالم آخرت نمی آورند اعمالشان را در نظرشان زینت دادیم.

بنابراین، زینت انسان چیزی است که مایه زیبایی انسان باشد چه زیبایی معنوی مانند ایمان و چه زیبایی جسمی مانند چهره و بدن و چه زیبایی خارجی مثل آرایش و لباس و زیورآلات.


زینت آشکار

حال که معنای زینت را فهمیدیم باید ببینیم زینت پنهان چیست و زینت آشکار کدام است و ملاک آن دو در چیست؟ آیا عرف اهل زمان ملاک است؟ آیا عرف زمان نزول آیه ملاک است؟

خوشبختانه مفسرین قرآن کریم، یعنی اهل بیت پیامبر(ص) مصادیق «زینت آشکار» را تعیین نمودهاند. در این موضوع شبههای باقی نگذاشتهاند و اینک به بررسی آن میپردازیم:

زراره عن ابی عبدالله علیه السلام: فی قول الله عزوجل :«الا ما ظهر مهنا» قال: الزینه الظاهره الکحل و الخاتم .

زراره از امام صادق(ع) در مورد آیه« الا ما ظهر منها» نقل می کند که حضرت فرمودند: زینت ظاهری سرمه و انگشتر است.

عن ابی بصیر عن ابی عبدالله(ع): قال سألته عن قول الله عزوجل: « ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها» قال: الخاتم و المسکه و هی القلب.

ابی بصیر میگوید: از امام صادق(ع) در مورد این آیه (ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها) وسوال کردم؛ حضرت فرمود: انگشتر و النگو می باشد.

عن مسعده بن زیاد قال: سمعت جعفراً و سئل عما تظهر المراه من زینتها قال: الوجه و الکفین

مسعده می گوید: از امام صادق(ع) سوال شد: زینت ظاهری زن چیست حضرت فرمودند: صورت و دستها.

امام محمد باقر(ع) در تفسیر این آیه « ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها» می فرماید: زینت ظاهر لباس و سرمه و انگشتر و رنگ دستان و النگو می باشد و زینت سه قسم است: زینتی برای عموم. زینتی برای محرم و زینتی برای شوهر: زینت برای عموم همان است که گفتیم (لباس و سرمه و انگشتر و رنگ دست و النگو) و زینت برای محرم (پدر و برادر و . . .) محل گردنبند به بالاست و محل بازوبند و خلخال به پائین است اما زینت برای شوهر همه اعضای بدن زن می باشد.

از مجموع روایات استفاده می شود که زینت ظاهری زن که آشکار کردن آن برای زن جایز است عبارتند از :

چهره و آرایش چشم یعنی سرمه

دستها از موضع النگو یا مچ به پائین همراه با زیورهای آن النگو و انگشتر و آرایش و رنگ آمیزی آن

پاها از مچ یا موضع خلخال به پائین همراه با زیور آن یعنی خود خلخال

بنابراین ، برای زنان مسلمان که در این آیه مورد خطاب خداوند متعال می باشند پوشانیدن همه زیبائیهای طبیعی و جسمی که تمام اعضای بدن آنها را شامل می شود و زینتهای آرایشی یا زیورآلات از قبیل گردن بند و گوشواره واجب است و فقط خداوند زینتهای آشکار را که همان چهره و دست و پا تا مچ و زینتهای آنها از قبیل انگشتر و خلخال و سرمه است را استثنا کرده و پوشانیدن آنها را واجب ندانسته است.



نوع مطلب : حجاب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif